Academy

Game Artist

Internationell yrkesutbildning, 2,5 år på heltid. Du lär dig skapa 3D- och 2D-grafik för spelutveckling.
I korthet
Lär dig skapa klassisk och innovativ 3D- och 2D-grafik för spelproduktioner i etablerade spelmotorer och i kreativa spelprojekt. Spelutbildningen Game Artist är en 2,5-årig internationell yrkesutbildning i Stockholm och Köpenhamn. Game Artist ger dig som blir antagen goda chanser att ta plats i den snabbt växande svenska och skandinaviska spelbranschen.
Vad?

Vad lär du dig?

Game Artist är en 2,5-årig internationell spelutbildning med bas i Stockholm och Köpenhamn. Du lär dig skapa 3D- och 2D-grafik för spelproduktioner. Du lär dig designa 3d- och 2D-element som förhöjer spelupplevelsen. Du lär dig producera komplexa animationer och miljöer som omfattar omfattar komposition, modellering, texturering, karaktärsgrafik och ljussättning. Samtidigt som du lär dig jobba i moderna spelutvecklingsteam och skapar ditt nätverk med den svenska spelbranschen.

Huvudområden

1. Art fundamentals and concept art

Du får insyn i förstastegsprocesser, ex pre-production för 3D-grafik. Du tränar initiellt grafikarbete och praktiserar grundläggande läror inom Art för spelutveckling.

2. Character Pipeline

3. Environment Art

Du får fördjupad kunskap om produktion av 3D-miljöer för spelutveckling. Du lär dig skapa enligt givna inriktningar och konststilar, samt hålla miljön sammanhängande i en spelbranschförankrad pipeline.

4. Game Art

Introduktion i grundläggande spelgrafik. Genom typiska arbetsflöden tar du fram assets för spelproduktion i moderna modelleringsverktyg, ex Maya.

5. UE4 Fundamentals

Du får grundläggande kunskaper i Unreal Engine 4. Du är dig navigera i programmet och du lär dig programmering i det visuella scriptspråket Blueprint.

6. World Building

Du skapar 3D-miljöer tillsammans med speldesigners från parallellt spelprogram. Ni tar fram en 3D-miljö från scratch genom att producera 3D-assets och kollaborera med speldesigners för byggandet av en helt ny värld.

7. Game Dev Roles

Du lär dig hur ett modernt spelutvecklingsteam är uppbyggt med kompetenser och nyckelroller. Du får förståelse för spelprojektets helhet och hur din yrkesroll samverkar i spelutvecklingsprojektet.

8. Agile game project methods

Du lär dig att genom agila metoder och scrum skapa bättre kommunikation och säkrare leverabler i ett modernt spelutvecklingsprojekt.

9. Industry research and portfolio

Du kartlägger spelbranschens aktörer och deras spelkompetensbehov. Utifrån detta skapar du ditt CV och en portfoliohemsida som visar din spelkompetens och som matchar spelbranschens rerkyteringsbehov.

10. Game Projects

Spelprojekten är basen i din utbildning. Varje spelprojekt ökar i svårighetsgrad och för dig upp till en ny nivå av spelutvecklingskompetens. Läs mer om varje enskilt spelprojekt i utbildningsplanen.

11. Thesis (examensarbete) Game Art

Examensarbete ger dig fördjupning inom ett självvalt område och handleds av spelexperter.

12. Internship (LIA) Game Art

LIA (lärande i arbete, praktik) gör du hos spelbolagen. Här omsätter du dina nyvunna kunskaper i verkligheten och fortsätter ditt spellärande genom handledning av spelutvecklare i branschen.

Vem?

Vem ska gå utbildningen?

Du som arbetar i spelbranschen och behöver bygga på din kompetens inom 3D- och 2D-animering ska gå utbildningen. Du som har en artistisk talang och är villig att jobba stenhårt för en plats spelbranschen ska gå utbildningen. Konkurrensen är hård och vi tar endast in 20 unga talanger under våren 2022. Välkommen med din ansökan och ditt arbetsprov så kontaktar vi dig.

Varför?

Varför ska du gå utbildningen?

Du går spelutbildningen “Game Artist” för att du vill bli en del av spelbranschen och jobba i kreativa spelteam för att skapa morgondagens ännu mer fantastiska spelupplevelser och spelproduktioner. Eller för att du vill starta din egen spelstudio och förverkliga dina speldrömmar. Spelbolagen och en lång rad spelkluster i Sverige behöver din talang, ditt driv och din spelutvecklingskompetens.

Spelindustrin efterfrågar talangfulla spelartisters kompetens och deltar aktivt i vår undervisning, i skarpa projekt och rekryteringsdagar. Sverige är ett viktig nav i den globala spelbranschen. Här startas årligen en rad nya spelstudios vid sidan av de stora internationella speldrakarna. Här skapas spelkluster i landets olika regioner. Det råder akut och stor brist på spelkompetens både idag och under de kommande 5 åren.

Världens bästa spelskola?

House of Games drivs av Sveriges mest erfarna och framgångsrika spelutbildare. Förtroendet och nätverket hos spelbranschen är det största sedan lång tid tillbaka. Vi utbildar enbart efter verkliga spelbranschbehov i verklighetsnära projekt. Vårt mål är att sätta dig och skolan på kartan som en av världens absolut bästa spelskolor. Det gör vi genom att coacha dig och ställa höga krav. Du får möjlighet att delta i viktiga spelevents och speltävlingar såsom SGA – Swedish Game Awards. Du får visa dina spelproduktioner för the Rookies på en internationell arena. Du och ditt spelteam är stjärnorna. Vi ger dig den spelkompetens och de verktyg du behöver för din unika spelresa.

Hur?

Hur drivs och leds utbildningen?

Spelutbildningen “Game Artist” genomförs på engelska. Den leds och drivs av vårt seriösa och engagerade veteranteam inom spelutvecklingsutbildningar. Vårt mål är att du ska få de verktyg och den coaching du behöver för att lära dig praktisk spelutveckling och kunna ta plats i spelbranschen.

Du jobbar individuellt och i spelprojekt vid fullt utrustade arbetsstationer för spelproduktion. Du har också tillgång till ett digitalt klassrum där du kan delta i spelprojekt och ta del av studiematerialet online och dygnet runt.

I spelprojekten jobbar du i ett spelteam med andra spelkompetenser, där du hela tiden får mer avancerade uppgifter att lösa. Vi kallar det projektbaserat lärande. Din huvudlärare följer dig i alla nya steg. Här möter du också spelbranschens spelutvecklare och spelexperter för att få feedback och lära dig ännu mer. Du får testa, göra fel, göra om och göra om igen. Tills du klarar det du inte trodde var möjligt. Vi kallar det crash-and-burn. Det är en nödvändig förberedelse inför skyhöga krav i ett av världens mest eftertraktade spelkluster under namnet “det svenska spelundret”.

Hur ansöker du till utbildningen?

Du ansöker genom att klicka på knappen “Ansök Här” på vår hemsida. Steg 1 är att du lämnar kontaktuppgifter och ett arbetsprov. Steg 2 är ett online-möte med vårt spelutbildningsteam. Därefter får du besked inom en vecka och senast en månad innan kursstarten om du har blivit antagen. Vi meddelar också om du har plats på vår reservlista om våra 20 utbildningsplatser är fyllda.

Referenser

Så här tycker vårs studerande och partners

The games industry continues to grow at an ever accelerating rate, and access to talent ta the right skill level is paramount for us at Epic and our many customers across Sweden and Europe. We´ve had av very successful relationship with the team behind HoM for many years, and believe that with their years of experience in game development education, and insight into the fast evolving needs for our industry, HoM would be the best provider of 3D and Game Design vocational education in Sweden.
Sjoerd de Jong, Developer Community Director, Epic Games
Vi utgår från spelbranschens kompetensbehov i allt vi gör. Våra spelprojekt ställer höga krav på de studerande som får feedback direkt från professionella spelutvecklare. Och våra kursledare har lång erfarenhet av spelutveckling och spelutbildningar på eftergymnasial nivå.
Mattias Escudero Liljeqvist, Head of House of Games.
I nära samarbete med Epic Games och spelbranschen ser jag fram emot att få föreläsa och ge dig handledning.
Kevin Martinez, VD Right Nice Games och Authorised Unreal Engine Trainer
Kursledare

Kevin Martinez

Kevin är CEO för Right Nice Games och senior spelutvecklare. Kevin är ”Unreal Authorized Instructor Partner” hos Epic Games och en av landets mest uppskattade föreläsare för Unreal / Epic och inom YH (yrkeshögskolan). Kevin konsultar och föreläser för spelbolag och andra branscher runt gamification. Kevin är musiker, spelproducent och vinnare av SGA (Swedish Game Awards).

Mattias Escudero Liljeqvist

Head of House of Games. Mattias är spelutvecklare och utbildningsansvarig inom spelutbildningar och gamification inom vårt verksamhetsområde ”House of Games”. Här finns våra spelrelaterade verksamheter. Mattias ansvarar för nätverk och partners inom spelutveckling och spelutbildningar. Mattias är senior konceptutvecklare och projektledare av professionella spelutbildningar i direkt samverkan med spelbranschen, såväl inom YH (yrkeshögskolan) som för företag och spelbolag.
Pris
240,000 SEK

Priset 240 000 SEK är ett totalpris ink moms för hela utbildningen. Kursavgiften betalas i förskott om inte annat avtalas separat. Priset inkluderar allt du behöver för att kunna jobba med spelutveckling enligt branschstandard på våra skolor.

FAQ

1. Finns det regler för online-deltagande?

Ja. Vi vill att du deltar aktivt och i lugn och ro. Helst i avskild miljö framför dator med påslagen bild och ljud. En annan regel är att du inte får sprida filmer och material från dina föreläsningar, enligt både upphovsrätt och GDPR. Detta regleras av ditt kursavtal.

2. Vad är nytt med utbildningen?

Utbildningen genomförs i projektform med föreläsare och handledare direkt från spelbranschen. Du får hela tiden mer avancerade speluppdrag som ger dig en god bild av vad som krävs av dig för att du ska vara redo för att söka plats i spelbranschen.

3. Behöver jag köpa teknik och mjukvaror?

Nej, du arbetar vid en fullt utrustad arbetsstation för spelutveckling. Skolan tillhandahåller alla nödvändiga hård- och mjukvaror för att du ska klara kursmålen. Utöver detta får du ofta studentrabatter på mjukvaror och licenser. Kontakta oss så berättar vi mer.

4. Hur mycket behöver jag göra på egen hand?

Utbildningen bedrivs på heltid (ca 40 h per vecka) varav ca 15 timmar per vecka är lärarlett. Övrig tid jobbar du på egen hand eller i fiktiva och skarpa spelprojekt. Många väljer att lägga mycket tid på utbildningen och på nätverkande i spelbranschen.

5. Vad innebär kunskapskontroller?

Varje delkurs innehåller minst en kunskapskontroll för att du ska uppnå de kunskaper som spelbranschen behöver. En kunskapskontroll kan vara en delproduktion till ett spel, en presentation, en prototyp, en design mm. Slutprojektet är en spelproduktion där du får feedback av en jury från spelbranschen.

6. Får jag ett diplom efter kursen?

Ja du får ett diplom och ett studieintyg som visar alla dina kurser. Om du vill ha ytterligare muntliga eller skriftliga referenser frågar du dina kursledare som alla har ett brett nätverk i den svenska spelbranschen.
Vill du veta mer om kursen?
Varmt välkommen att lämna en intresseanmälan eller kontakta oss direkt med frågor.

Bokning

Game Artist

Här bokar du din plats för utbildningen Game Artist. Observera att anmälan är bindande. Betalning sker via faktura. Du får en bokningsbekräftelse via mail inom kort.

Jag är:

Om du är under 18 år behövs målsmans tillstånd samt att målsman anger betaluppgifter.
- -

Det kan vara dina frågor och funderingar eller något du vill att vi skall veta inför kursstarten.

Pris: 240,000sek

Svårt att fylla i formuläret? Kontakta oss istället

© Copyright House of Minds 2021
Vi använder cookies på denna webbplats för att ge er den bästa möjliga användarupplevelsen.
Läs våra villkor